likvidacia-sro-prehladny-proces-od-zaciatku-po-koniec

Likvidácia sro – prehľadný proces od začiatku po koniec

Likvidácia sro je najčastejším spôsobom, ako zrušiť vašu firmu. V roku 2024 táto téma získava na dôležitosti hlavne kvôli zavedeniu daňovej licencie. Daňová licencia predstavuje minimálnu daň vo výške 340 € ročne, ktorú musia firmy zaplatiť, bez ohľadu na to, či sú aktívne alebo nie.

Likvidácia sro je proces, ktorý je presne definovaný v zákone. Konkrétne postupy pre likvidáciu sú uvedené v § 70 až § 75k Obchodného zákonníka. Celý proces zahŕňa viac ako desať postupných krokov, ktoré musia byť vykonané v určenom poradí a v rámci stanovených termínov. Každý z týchto krokov zahŕňa určité administratívne, účtovné a povinnosti súvisiace s ohlasovaním.

Teraz si postupne vysvetlíme všetky kroky od zahájenia až po kompletné zrušenie (zlikvidovanie) a výmaz spoločnosti z Obchodného registra.

1. Overenie majetkového stavu firmy. Na začiatok likvidácie je nevyhnutné, aby hodnota majetku spoločnosti prevyšovala jej záväzky. Aj keď môže firma vykazovať isté dlhy, dôležité je, že celková bilancia majetku oproti záväzkom musí byť kladná. Účtovný stav vlastného imania na súvahe firmy je pri tom rozhodujúci.

2. Schválenie zrušenia spoločnosti a vstupu do likvidácie rozhodnutím jediného spoločníka alebo zápisnicou z mimoriadneho valného zhromaždenia. Súčasne sa vyberá likvidátor, ktorým je zvyčajne súčasný konateľ spoločnosti. Okrem tohto je potrebné vytvoriť aj podpisový vzor pre likvidátora.

3. Zloženie preddavku na likvidáciu vo výške 1 500 € u notára. Toto nie je poplatok, ale zákonná zábezpeka pre prípad, že by likvidátorovi nebola vyplatená odmena. Napriek tomu, že odmena likvidátora často nie je predmetom dohody, zložená suma sa po ukončení likvidácie vráti osobe, ktorá ju zložila.

4. Zaslanie návrhu do Obchodného registra ohľadne zahájenia likvidácie spoločnosti a registrácie likvidátora. Prílohami sú dokumenty uvedené v bode 2 a doklad o zložení preddavku podľa bode 3. Dátum, kedy bol zápis o začiatku likvidácie zverejnený v Obchodnom registri, sa považuje za oficiálny začiatok likvidácie.

5. Po úspešnom zápise v Obchodnom registri, že spoločnosť prešla do likvidácie, nasleduje publikovanie oznámenia v Obchodnom vestníku. Toto oznámenie, označované ako „oznámenie o vstupe do likvidácie a výzva na prihlásenie pohľadávok“, je verejne prístupné. Jeho účelom je informovať všetkých obchodných partnerov spoločnosti, ktorí by mohli mať voči nej finančné nároky, o možnosti prihlásiť svoje pohľadávky.

6. Po publikovaní oznámenia o vstupe do likvidácie, je nasledujúcim krokom vypracovanie zoznamu majetku a zoznamu pohľadávok. Tento zoznam musí byť vypracovaný k termínu, ktorý nastáva 45 dní po dátume zverejnenia oznámenia v Obchodnom vestníku.

7. Prvá mimoriadna účtovná závierka sa vypracúva za obdobie pred samotným vstupom firmy do likvidácie. Dátum, kedy firma vstupuje do likvidácie, je zaznamenaný vo výpise v Obchodnom registri. Napríklad, ak vaša spoločnosť vstúpila do likvidácie dňa 31.05.2024, potom táto (prvá) mimoriadna účtovná závierka musí pokrývať obdobie od začiatku kalendárneho roka, t.j. od 01.01.2024, až do dňa pred oficiálnym zápisom likvidácie, teda do 30.05.2024. Vždy teda začína štandardne od 01.01 ako pri riadnej účtovnej závierke, no končí sa deň pred vstupom do likvidácie.

8. Druhá mimoriadna účtovná závierka sa týka obdobia, ktoré pokrýva fázu likvidácie spoločnosti. Podľa zákona, likvidácia musí prebiehať minimálne šesť mesiacov, a to od dátumu zverejnenia oznámenia v Obchodnom vestníku, ako bolo špecifikované v bode 5, a nie od dátumu zápisu vstupu do likvidácie. Ak bol napríklad dátum zverejnenia oznámenia 03.06.2024, účtovná závierka by pokrývala obdobie od dňa pred oficiálnym začiatkom likvidácie, teda od 31.05.2024, až do 03.12.2024, čím sa pokryje potrebných šesť mesiacov.

9. Ďalším krkom je vypracovanie konečnej správy o priebehu likvidácie spolu s návrhom na rozdelenie likvidačného zostatku. Taktiež je potrebné, aby jediný spoločník alebo valné zhromaždenie schválili túto konečnú správu, druhú mimoriadnu účtovnú závierku, návrh na rozdelenie likvidačného zostatku a rozhodli o skončení likvidácie. Toto rozhodnutie zároveň zahŕňa návrh na zrušenie sro a jej následný výmaz z Obchodného registra.

10. Po schválení konečnej správy o priebehu likvidácie, účtovnej závierky a návrhu na rozdelenie likvidačného zostatku je potrebné tieto dokumenty zverejniť v Obchodnom vestníku. Následne sa takisto v Obchodnom vestníku zverejní aj oznámenie o skončení likvidácie.

11. Po zverejnení všetkých potrebných oznámení a správ podáte finálny návrh na zrušenie a vymazanie spoločnosti z Obchodného registra. K tomuto návrhu je potrebné pripojiť dokumenty vypracované a schválené v predchádzajúcich krokoch, konkrétne dokumenty spomenuté v bodoch 8, 9 a 10.

Na prvý pohľad môže likvidácia pôsobiť ako komplexný proces, no šťastie je, že sú tu šikovní právnici. Ak sú dostatočne skúsení, môžu celú likvidáciu spracovať a dokončiť za vás za 6 mesiacov, čo je najrýchlejšie možné obdobie podľa zákona. Vašou úlohou zostáva iba podpísať príslušné dokumenty, ktoré pripravia, a objednať službu likvidácia sro.

Similar Posts